تولید محتوا چیست؟ چه کاربردی دارد؟

  • توسط rezaosta rezaosta
  • ۶ ماه پیش
  • 0

در این مقاله به بررسی تعریف تولید محتوا و اصول و کابردهای آن می پردازیم.

تولید محتوا چیست؟

قبل از آن می توانید برای مشاهده نمونه های مختلف به این وبلاگ ها مراجعه کنید:

https://characterdesign.sabablog.net/

https://graphicdesign.sabablog.net/

https://tehrantamir.sabablog.net/

http://shoottamir.balablog.ir/

http://webdevelopment.ibsblog.ir/

http://armanagency.ibsblog.ir/

http://footballclub.ibsblog.ir/

http://tolidmohtava.ofoghblog.ir/

http://applicationdesign.goldblog.ir/

https://advertising-graphic.goldblog.ir/

http://logodesigning.goldblog.ir/

http://logodesigning.goldblog.ir/

https://tamirkar.goldblog.ir/

http://websitedesign.goldblog.ir/

https://officesetdesign.blogmy.ir/

https://khanehtamir.blogmy.ir/

http://tamirat.igblog.ir/

در سال 1996 (ژانویه 1996) بیل گیتس در وبلاگ خود درباره نقش مهم تولید محتوا در دنیای آینده و اینترنت نوشت. اکنون که در دهه 1400 هستیم، تولید محتوا همچنان مهم است و فکر نمی کنیم به این سرعت نقش و اهمیت خود را از دست بدهد.

جالب است بدانید که در همان سال بیل گیتس نوشت که حقوق محتوا باید برای تولیدکنندگان محتوای آنلاین در نظر گرفته شود.

زیرا از نظر او متخصص در تولید محتوا فردی است که می تواند با هنر نویسندگی و خلق محتوای درست و اصولی به فروش، فروش و افزایش آگاهی برند کمک کند.

یک کارشناس محتوا دقیقاً چه کاری باید انجام دهد؟ از کجا شروع کنیم؟ او چگونه می داند که محتوایش به کسب و کار کمک می کند یا نه؟ و به طور کلی تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا در بازاریابی محتوا به معنای فرآیند انتخاب موضوع بر اساس نیاز کاربران موسوم به شخص مشتری و ایجاد انواع محتوای اصولی و سئو محور با توجه به موضوعات انتخاب شده است. آیا تعیین آن سخت بود؟

اهمیت تولید محتوا

اهمیت تولید محتوا

منظور ما از تولید محتوا در بازاریابی محتوا این است که باید محتوایی ایجاد کنیم که کاربران یا بازدیدکنندگان آن را دوست داشته باشند یا دوست نداشته باشند. به این ترتیب می‌توانیم کاربر را وادار به خرید محصول، خدمات یا کار مهم ما کنیم.

تولید محتوا نه تنها متنی بلکه محتوای بصری مانند ویدئو یا اینفوگرافیک را نیز شامل می شود. در فرآیند تولید محتوا باید محتوا را به گونه ای ایجاد کنیم که برای مشتری مفید و ارزشمند باشد.

اما چگونه بفهمیم چه محتوایی ارزشمند است؟ شاید برایتان سوال پیش بیاید که مشتری چیست؟ پاسخ تمام این سوالات را در ادامه خواهید یافت. صبور باش.

به طور کلی، هر محتوایی که به سؤالات کاربران پاسخ می دهد، به مسائل مربوط به موضوعی خاص می پردازد، برای رفع نیازهای مخاطب نوشته می شود، سرگرم کننده است یا به طور کلی به یادگیری کمک می کند، محتوای ارزشمندی تلقی می شود. در تولید محتوا سعی داریم از این ویژگی ها استفاده کنیم.

چرا تولید محتوا مهم است؟

ست گودین، بازاریاب مشهور و نویسنده بازاریابی و مدیریت کسب و کار، می گوید که بازاریابی محتوا تنها چیزی است که از بازاریابی باقی مانده است.

به گفته وی، مشتریان و سایر کاربران دیگر تمایلی به دیدن و خرید محصولات ندارند، آنها مشتاق شنیدن داستان هایی در مورد محصولات هستند.

به همین دلیل، تولید محتوا هر روز اهمیت بیشتری برای تجارت پیدا می کند. اگر مردم بخواهند فقط اطلاعات مربوط به محصولات و کالاها را مطالعه کنند، بروشورها کافی است.

بیشتر بخوانید:   لوگووین

اما چیزی که باعث رونق یک کسب و کار به خصوص کسب و کار آنلاین می شود، استفاده صحیح از دانش تولید محتوا و به طور کلی بازاریابی محتوا است.

بازگشت به سوال “چرا تولید محتوا مهم است؟” در گذشته، شرکت‌های قدرتمند با پشتیبانی مالی قوی می‌توانستند به سرعت برای خود نامی دست و پا کنند.

اما اکنون به لطف اینترنت، پول دیگر تنها عامل موفقیت و رشد کسب و کار نیست. اکنون مشاغل خانگی در صفحات اینستاگرام نیز می توانند با تولید محتوای درست و اصولی مشتریان خود را جذب کنند.

در واقع تمامی وب سایت ها، شرکت های اینستاگرام و استارت آپ ها فرصت های برابری برای انتقال پیام خود به مخاطبان هدف خود دارند.

این فرصت برابر به خوبی از طریق محتوا به دست می آید. به همین دلیل است که بیل گیتس گفت که محتوا پادشاه است.

چگونه برای یک سازمان محتوا ایجاد کنیم؟

تولید محتوا راهی عالی برای سازمان ها و شرکت ها برای نمایش خدمات و محصولات خود است. البته کل فرآیند به ایجاد تصویر برند سازمان (Brand Image) نیز کمک می کند.

محصولات محتوا یک باشگاه مشتریان وفادار برای سازمان ها ایجاد می کند و آنها را در مسیر همدلی برند قرار می دهد.

اما سوال اصلی این است که چگونه تولید محتوا را سازماندهی کنیم؟ از کجا شروع کنیم؟

مرحله اول: توسعه یک استراتژی محتوا

در فرآیند تولید محتوا برای سازمان ها باید استراتژی محتوا و نقشه راه آن تهیه شود. برای تدوین استراتژی محتوا، باید پاسخ سوالات زیر را بدانیم:

  • با تولید محتوا به کجا خواهیم رفت؟
  • چرا باید محتوا تولید کنیم؟
  • واحدهای سنجش تولید محتوا کدامند؟
  • محتوا چیست؟
  • برای چه افراد و مخاطبانی محتوا بنویسیم؟
  • چگونه و در چه زمینه ای محتوا را منتشر کنیم؟
  • چگونه از هر محتوایی یک مشتری بالقوه بدست آوریم و خواننده را به مشتری تبدیل کنیم؟

شما همه چیزهایی را که برای ایجاد محتوا در دوره بازاریابی محتوا با Mentorix نیاز دارید، یاد خواهید گرفت.

بنابراین در اولین مرحله از تدوین استراتژی تولید محتوا برای یک سازمان باید هدف تولید محتوا را مشخص کنید. یافتن هدف از تولید محتوا از پاسخ به این سوال ناشی می شود: چرا باید محتوا تولید کنیم؟

در این مرحله پس از یافتن پاسخ و تعیین هدف، نیازمند شناسایی ابزارها و واحدهای اندازه گیری هستیم. واحدهای عملکرد عملکرد محتوا چیست؟

افزایش ترافیک، ثبت‌نام در خبرنامه‌ها، دانلود برنامه‌ها یا نرخ تبدیل (تبدیل)، اشتراک‌گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی یا تعداد دفعاتی که فیلم‌ها را دانلود و تماشا می‌کنید؟

در اینجا دوباره به نقل از ست هودین می پردازیم: «ما آزادیم که در ابتدای برنامه استراتژیک هر تعداد واحد اندازه گیری را که می خواهیم مشخص کنیم و یک هدف تعیین کنیم.

اما پس از تولید محتوا، این اشتباه است که به یاد بیاوریم هدف از تولید محتوا چیست و چرا باید بنویسیم.

بیشتر بخوانید:   بهترین نوع دسته بندی لوگو

مرحله دوم: جامعه هدف را شناسایی کنید

جامعه هدف را شناسایی کنید

پس از تعریف هدف از تولید محتوا، باید مخاطب (Audience) را تعریف کنیم. این امر مستلزم تحقیق و درک جامعه هدف یا شخص مشتری است.

به یاد داشته باشید که شناسایی یک فرد بدون تعیین هدف ممکن است دشوار باشد. بنابراین، برای یافتن دلیل ایجاد محتوا، وقت آن است که این سوال را بپرسیم:

چه کسی محتوا را ایجاد کرده یا چه کسی باید این محتوا را ببیند، بخواند یا بشنود؟!

محتوای موثر و با ارزش محتوایی نیست که از فهرست موضوعات انتخاب شده و مورد نظر سازمان باشد.

موضوعات محتوا باید برای مخاطب یا شخص انتخاب شود. پس بهترین محتوا محتوایی است که به سوالات مخاطبان پاسخ دهد و به زبان مادری «چیزی به او بیاموزد».

مرحله سوم: یک پلتفرم برای انتشار محتوا انتخاب کنید و آن را بهینه کنید

در مرحله سوم نوبت به یافتن بستری برای انتشار محتوا می رسد که معمولاً یک وبلاگ یا وب سایت است. برخی از سازمان ها وبلاگ دارند، اما محتوای آنها بهینه نیست.

به همین دلیل است که باید برنامه ای برای بهینه سازی محتوای موجود در نظر بگیریم. حالا که هدف و شخص داریم به راحتی می توانیم محتوای وب سایت را ارتقا دهیم.

برخی از مشاغل و سازمان های دیگر هنوز اولین کسانی هستند که یک وب سایت ایجاد می کنند و نمی دانند چگونه بخش های وبلاگ را سازماندهی کنند.

در اینجا نیز با نگاه به هدف، شخص و نوع موضوع، باید با محتوای Pillar و Cluster Content شروع کنیم. بنابراین مهم نیست که سازمان قبلاً وبلاگ دارد یا نه، به هر حال ما به ستون های محتوا نیاز داریم.

مرحله چهارم: محتوای ستون و خوشه بندی محتوا

همانطور که گفتیم، اکنون باید محتوا را سازماندهی کنیم. Pillar Content ساختار یا چارچوب اصلی یک وب سایت یا وبلاگ را تعریف می کند. به عنوان مثال، اگر وب سایتی برای فروش املاک و مستغلات در ترکیه دارید، محتوای آن شامل بخش های زیر خواهد بود:

خواندن در مورد ترکیه
خرید ملک در ترکیه
پروژه ها به مشتریان تحویل داده شد
خدمات اقامتی در ترکیه

در مرحله بعد، بر اساس محتوای ستون، برنامه ریزی تولید محتوا بر اساس 3 نوع محتوای کلیدی و اصلی خواهیم داشت:

ارسال محتوا

باعث می شود که مخاطب شرکت کند و صحبت کند. به عنوان مثال، در ستون محتوای خواندنی ها در مورد ترکیه می توانیم مطالبی در مورد سریال های تلویزیونی ترکی بنویسیم که خواننده را به مشارکت وادار کند.

محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز محتوایی است که تاریخ انقضا ندارد و همیشه ترافیک ورودی به سایت می آورد.

به عنوان مثال محتوای مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت ترکیه محتوایی همیشه سبز است که در طول زمان تغییر چندانی نمی کند و تنها نیاز به تغییرات و بازنویسی با جزئیات دارد.

بیشتر بخوانید:   بهترین بک لینک ها را از ما بخرید
رویدادها، رویدادها و اخبار

این دسته از مطالب سایت املاک ترکیه شامل اخبار مهاجرت به ترکیه خواهد بود.

در مرحله چهارم تدوین استراتژی محتوا، باید به سمت بازاریابی ایمیلی نیز برویم. با انتشار مطالب در وبلاگ می توانیم با عضویت در خبرنامه از خوانندگان ایمیل دریافت کنیم.

سپس می‌توانیم مقالاتی به وبلاگ، محصولات یا تبلیغات سازمان برای بازدیدکنندگان ارسال کنیم و برنامه‌ای برای ارسال ایمیل با استفاده از ابزارهایی مانند mailchimp، convetkit یا mailerlite ایجاد کنیم.

مرحله پنجم: طوفان فکری و کلمات کلیدی تحقیق کنید

وقت آن است که در مورد کلمات کلیدی فکر و تحقیق کنید. ما از قبل می دانیم که چه محتوایی باید برای چه کسی تولید کنیم. ما همچنین محتوای ستون و خوشه های محتوا را شناسایی کردیم.

اکنون با کمک تحقیق کلمات کلیدی و طوفان فکری می‌توانیم موضوعات را به دقت پیدا کنیم، یک تقویم محتوایی ایجاد کنیم و در برنامه‌ریزی جلو برویم.

رند فیشکین، یکی از بنیانگذاران MOZ، می گوید بهترین چیز در مورد تحقیق کلمات کلیدی این است: “وقتی به مخاطبان هدف خود فکر می کنید، مدام از خود بپرسید که “شخصیت شما به دنبال چیست؟”

رند یعنی خود را به جای مخاطب یا شخص مورد نظر قرار دهید و مانند آنها فکر کنید. یک فرد به چه چیزی نیاز دارد و به دنبال چه محتوایی است؟ چه قالب محتوایی (فیلم، اینفوگرافی، متن یا عکس) برای او جذابیت بیشتری دارد؟

وقتی به این سؤالات پاسخ دادیم، بهتر می‌توانیم تقویم و برنامه محتوای خود را سفارشی کنیم. پیشنهاد می کنیم از دوره Content Marketing Mentorix برای ایجاد تقویم محتوا و تدوین استراتژی محتوا استفاده کنید.

در این دوره به صورت دقیق و شفاف تمامی مراحل و فرآیند تولید محتوا را آموزش خواهیم داد.

مرحله ششم: از رسانه های اجتماعی استفاده کنید

در مرحله ششم باید از شبکه های اجتماعی برای ارائه مطالب بیشتر به وبلاگ استفاده کنیم. معمولاً در استراتژی رسانه های اجتماعی، بخشی به عنوان معرفی یا تبلیغ محتوای وبلاگ در نظر گرفته می شود.

نکته مهم نحوه انتشار مطالب وبلاگ در شبکه های اجتماعی است.

ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که مردم بر روی پیوند یک مقاله در لینکدین، توییتر یا اینستاگرام کلیک کنند. ما باید به آنها اطمینان دهیم که می توانند به ما اعتماد کنند زیرا ما منبع قابل اعتمادی برای آموزش یا آموزش هستیم.

مرحله هفتم: روی Advertising کلیک کنید

در نهایت به مرحله هفتم می رسیم: استفاده از تبلیغات کلیکی برای معرفی مطالب بیشتر. اکنون که محتوای قوی و ارزشمندی برای مخاطبان هدف خود ایجاد کرده ایم، چه بهتر که آن را به افراد بیشتری نشان دهیم.

تبلیغات در گوگل (گوگل ادز)، تبلیغات در فیسبوک، تبلیغات در لینکدین یا شبکه های تبلیغاتی ایرانی مانند یکتانت – اینها ابزار ما برای تبلیغات کلیکی هستند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.