تایپوگرافی
یک تعریف خوب از طراحی تایپوگرافی ( Typography ) ، تفاوت های ظریف در سبک متن و کاراکترها در مواد چاپی یا توزیع شده است. علاوه بر اینکه در آثار مکتوب اهمیت دارد، در زمینه های هنری و به طور کلی ارتباطات نیز بسیار مهم است.
تایپوگرافی یا نویسهنگاری هنر و فن حروفچینی (حروفنگاری) برای نمایش زبان است. آژانس طراحی جاسینا می گوید در حوزه تبلیغات نیز تاثیر بسزایی داشته است. نمونه ای از طراحی تایپوگرافی، شکل متمایز حروفی است که در نشریات قرون وسطی در انگلستان با استفاده از انگلیسی قدیم استفاده می شد.
تاریخچه :
معنای کار طراحی تایپوگرافی به اولین کلمه نوشته شده برمی گردد. در آغاز نگارش غربی سه نوع حروف اصلی وجود داشت: حروف سیاه، رومی و ایتالیک. هر یک به طور برجسته توسط خوشنویسان مورد استفاده قرار می گرفت، و زمانی که چاپ اختراع شد، بلوک های چاپی بر اساس این حروف چاپی پرکاربرد الگوبرداری شدند.
فرآیند تایپوگرافی در فونت چگونه است؟
اطلاعاتی که باید به مخاطب منتقل شود به (فونت) تبدیل و چاپ می شود
سپس (فونت) یا گروهی از فونت ها انتخاب می شود و سپس در ترکیب با تکنیک (فین آرت) یا هنرهای زیبا رنگ و شکل می گیرد.
او اعتراف می کند که وقتی به طور تصادفی رنگ، شکل، انحنا، بافت، چیدمان، علائم کششی، فونت و ترکیب فونت را انتخاب می کنید
برای یک اثر خاص چیزی تایپوگرافیک بیرون می آید.
این محصول (الهام هنری) در نهایت تایپوگرافی دیگر نامیده می شود؛ بدون فونت، کلمه یا جمله.
عناصر در تایپوگرافی :
برای شروع کار با تایپوگرافی، ابتدا باید با هفت عنصر اساسی طراحی تایپوگرافی آشنا شوید.
این هشت عنصر:
۱. فونت ها
اگر کار شما مربوط به طراحی و نوشتن نیست، ممکن است تفاوت فونت و فونت را ندانید.
اولین ابزار برای نوشتن کاراکترها فونت ها هستند. همه ما فونت را می شناسیم:
- فونت وزیر
- فونت ایران سنس
- فونت یکان و …
که شکل خاصی از نوشتن را ارائه می دهند، فونت هستند.
این فونت ها وزن و حالت های مختلفی دارند.
به عنوان مثال، آنها می توانند درشت یا مورب باشند و فونتی که انتخاب می کنید معمولاً بسته ای با وزن های مختلف برای دانلود ارائه می شود.
شما می توانید آن را به میل خود و مناسب کاری که انجام می دهید استفاده کنید.
اگر وزن های ارائه شده برای کار شما کافی نیست
می توانید فونت یا نسخه فونت متغیر (در صورت وجود) را پیدا کنید و ویژگی های فونت را به صورت دستی تغییر دهید.
۲. حروفچینی
می دانید که فونت ها از نظر قرارگیری حروف به سه دسته تقسیم می شوند:
- فونت های متوالی
- فونت های سریال
- فونت های تزئینی
فونت های Serif گروهی از فونت ها هستند که لبه های واضحی دارند که به خوبی توسط زمینه تشخیص داده می شوند.
آنها بیشتر رسمی هستند و برای روزنامه ها و متون رسمی استفاده می شوند.
فونت های غیر استاندارد پیچیده تر از این دسته هستند و باعث یکنواختی دسته قبلی نمی شوند.
دسته سوم فونت های تزئینی هستند که کاملاً پیچیده و شکل غیر رسمی و نسبتاً غیر معمولی دارند.
استفاده از هر یک از این دسته بندی فونت ها به سلیقه و انتخاب طراح بستگی دارد.
۳. کنتراست
میزان کنتراستی که در طراحی چاپ استفاده می کنید
دقیقاً همان چیزی است که میزان توجهی را که قصد دارید به قطعه انتخابی خود جلب کنید، القا می کند.
با کنتراست، میتوانید ایده یا پیامی را که میخواهید بر آن تأکید کنید، به مخاطب منتقل کنید.
اکثر طراحان با ایجاد حروف، رنگ ها، سبک ها و اندازه های مختلف تضاد ایجاد می کنند تا جلوه ای ایجاد کنند و صفحه را حذف کنند.
۴. ثبات
استفاده از فونت ثابت در طراحی هر کاراکتری بهترین راه است.
اما بسته به کاری که انجام می دهید، ممکن است مجبور شوید از بیش از یک فونت استفاده کنید.
در نظر داشته باشید که استفاده از بیش از سه فونت مختلف در یک طرح توصیه نمی شود
و این امر باعث سردرگمی مخاطب و سردرگمی طراحی می شود.
۵. فضای سفید
فضاها، که اغلب به عنوان “فضای منفی” شناخته می شوند، فضاهای اطراف متن یا گرافیک هستند.
این اغلب نادیده گرفته می شود، اما استفاده مناسب از فضاها تضمین می کند که رابط کاربری شما به هم ریخته نیست و متن قابل خواندن می شود.
برخلاف تصور عموم، یک فضا حتی می تواند توجه را به یک متن جلب کند و در کل حس خوبی به مخاطب بدهد.
فضای منفی اغلب به شکل حاشیه یا فقط مناطق بدون متن و گرافیک است.
طراحی در تایپوگرافی
تایپوگرافی هنر استفاده از حروف برای برقراری ارتباط است. این شامل انتخاب فونت، اندازه فونت، فاصله حروف، رنگ و سایر عناصر طراحی برای ایجاد یک ظاهر و احساس خاص است. در این بخش از مقاله آژانس طراحی جاسینا چند نکته برای طراحی تایپوگرافی آورده شده است:
- فونت مناسب را انتخاب کنید. فونت اولین چیزی است که مردم در یک طرح می بینند، بنابراین مهم است که فونت مناسب را انتخاب کنید. فونت باید با محتوا و هدف طرح شما مطابقت داشته باشد.
- اندازه فونت مناسب را انتخاب کنید. اندازه فونت باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا خوانده شود، اما نباید خیلی بزرگ باشد که چشمگیر باشد.
- فاصله حروف مناسب را انتخاب کنید. فاصله حروف باید به اندازه کافی باشد تا حروف به راحتی قابل خواندن باشند، اما نباید خیلی زیاد باشد که شلوغ به نظر برسد.
- رنگ مناسب را انتخاب کنید. رنگ فونت باید در تضاد با رنگ پس زمینه باشد تا به راحتی قابل خواندن باشد.
- از عناصر طراحی دیگر برای ایجاد تعادل و هماهنگی استفاده کنید. می توانید از حاشیه ها، خطوط و سایر عناصر طراحی برای ایجاد تعادل و هماهنگی در طرح خود استفاده کنید.
تایپوگرافی یک ابزار قدرتمند است که می توان از آن برای ایجاد طرح های زیبا و موثر استفاده کرد. با پیروی از نکات بالا، می توانید تایپوگرافی را به گونه ای طراحی کنید که پیام شما را به روشنی و به طور موثر منتقل کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.