مدیریت (Management)

مدیریت

مدیریت (Management)

مدیریت چیست؟

از واژه مدیریت (Management) تعاریف مختلفی ارائه شده است و هر متخصص تعریف خاص خود را دارد. برخی آن را استفاده مؤثر از منابع و استفاده از منابع انسانی برای دستیابی به هدفی معین تعریف می کنند، در حالی که برخی دیگر آن را هنر انجام کار از طریق دیگران می نامند.

این گروه در تبیین چیستی آن بر این باورند که مدیریت عبارت است از هماهنگی نیروی مادی و انسانی برای رسیدن به اهداف و تعاریف بسیاری دیگر واژه هایی مانند کارآمدی، رهبری و تلفیق علم و هنر را به تعاریف فوق اضافه کرده اند. اما می توان گفت وجه مشترک همه آنها این است که مدیریت مالی و منابع انسانی را با هم ذکر کردند.

در حالی که مدیریت منابع مالی در نوع خود وجود دارد و کاربردهای زیادی دارد و ممکن است ربطی به منابع انسانی نداشته باشد.

اما هدف ما در اینجا بحث منابع مالی و انسانی با یکدیگر است، بنابراین تعریف خود را از این مدیریت چیست و مدیر کیست با ترکیب چند تعاریف زیبا از مدیریت در زیر می نویسم.

تعریف مدیریت 

تعریف مدیریت

بیایید همین الان از شر تعاریف کلیشه ای مدیریت خلاص شویم. به خصوص که گوش ما از 5 ویژگی مدیران ارشد، 6 ویژگی مدیران افسانه ای و … پر شده است.

مفهوم مدیریت فراتر از دانش خود با 4 ویژگی برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل یک سازمان است. پیش از این در مقاله 7 وظیفه اصلی یک مدیر موفق که می توانید مطالعه کنید.

اما در این مقاله موضوع بحث کاملا متفاوت است. در اینجا می خواهیم بررسی کنیم که مدیر کیست و با چه اصول و روش هایی باید این وظایف را انجام دهد تا این عنوان را به او اختصاص دهیم. 

 انواع مدیریت به شرح زیر است:

راهبردی

مدیر راهبردی

هر کسب و کاری با هدف خاصی شروع می شود. در عین حال، با گسترش کسب و کار، اهداف بزرگتر می شوند. در تعریف مدیریت، مدیر استراتژیک به منظور برنامه ریزی استراتژی های لازم برای سازمان و مدیریت آن دخالت دارد.

مدیریت را می توان مغز متفکر سالن های طراحی دانست که شرکت را برای دستیابی به اهداف بلندمدت تجاری راهنمایی می کند.

بازاریابی

مدیر بازاریابی

شاید کلمه مدیریت را بارها شنیده باشید. تعریف مدیر بازاریابی به بحث بازاریابی و فرآیند بازاریابی در هر شرکت مربوط می شود. اساساً او مسئول رساندن محصولات یا خدمات شرکت به مرحله فروش است.

تمامی فعالیت ها در این فرآیند اعم از شناخت بازار، جستجوی مشتری، تست رفتار مشتری، کنترل بودجه، تبلیغات و … به مسئولیت های بازاریابی مجموعه تعلق دارد.ا

فروش

مدیر فروش

اگر بخواهد فروش بهتری داشته باشد، به یک مدیر فروش برای نظارت بر کارهای مربوط به فروش نیاز دارد. در واقع مدیر فروش مشتریانی را که توسط مدیر بازاریابی به او ارجاع می دهند جذب می کند و فرآیند ترغیب و فروش را با مهارت انجام می دهد.

 

روابط عمومی

مدیر روابط عمومی

شاید در بسیاری از مجموعه ها دیده باشید که این قسمت از تعریف مدیریت نادیده گرفته شده است.

در واقع مدیر روابط عمومی تنها به فردی اطلاق می شود که به تماس های تلفنی پاسخ می دهد یا از سالن خارج و از آن نامه ارسال می کند. اما در اصل، بیش از این کار می کند.

مالی

مدیر مالی

این بخش شناخته شده از تعریف مسئولیت تمام بخش های مالی گروه را بر عهده دارد. کلیه مبالغ هزینه، سود، مبادلات مالی و غیره. مسئولیت مدیر مالی است که در نهایت صورت سود و زیان سالانه گروه را به مدیر کل ارائه می کند.

مدیریت می تواند جزئیات هزینه ها و میزان سود سالن مدل طراحی مجموعه را می داند و کلیه صورت های مالی را کنترل می کند. سطح عملکرد یا بازنگری قوانین مالی و غیره به عهده رئیس مالی مجموعه می باشد.