تعریف دامنه

دامنه 

دامنه ( به انگلیسی : Domain ) آدرس سایت شماست. البته هیچ تعریف ساده تری از آن (همانطور که برخی آن را دامین می نامند) وجود ندارد.

اگر وب سایت خانه شما است، دامنه آدرس آن خانه است.

شاید باورتان نشود، اما دنیای اینترنت بدون دامنه خیلی سریع نابود می شود!

برای دسترسی به وب سایت، قبل از اینکه بتوانید وارد سایت شوید، باید نام آن را در مرورگر خود وارد کنید. نام هر وب سایت دامنه آن است.

بیایید به یک موضوع کمی تخصصی تر نگاه کنیم.

آژانس طراحی جاسینا درباره آی پی می گوید : هر IP از چندین رقم تشکیل شده است. اما وقتی صحبت از استفاده انسان به میان می آید، حفظ اعداد کار ساده ای نیست. به خصوص برای افراد قرن بیست و یکم که تمرکز کمتری نسبت به اجداد خود دارند.

دامنه

به این ترتیب هر سایتی می تواند دامنه خاصی داشته باشد تا بازدیدکنندگان آن با ورود به سایت مستقیماً به آن دسترسی داشته باشند. مثلا jasina آدرس IP معمولاً به این صورت نوشته می شود:

۶۶.۲۴۹.۶۶.۱

البته قبول دارید که حفظ اعداد به جای یک کلمه ساده مثل گوگل کار سختی است! وقتی بدانید که گوگل تنها سایتی نخواهد بود که به اعداد نیاز دارد، دشواری بیشتر می شود.

با فرض اینکه کاربر به طور مرتب از حداقل ۶ سایت استفاده می کند، یعنی از ۶ آدرس IP پشتیبانی می کند که همه آنها عددی هستند.

انواع دامنه

انواع دامنه

دامنه ها برای سازماندهی و طبقه بندی انواع مختلف اطلاعات در اینترنت ضروری هستند.

آنها را می توان به طور کلی به چهار گروه متمایز طبقه بندی کرد: دامین های عمومی (gTLD)، دامین های کشوری (ccTLD)، دامین های خصوصی (sTLD) و دامین های عمومی جدید (New gTLD).

۱. عمومی یا gTLDs

دامنه های عمومی یا gTLDs

دامنه های عمومی (gTLDs) دامین های سطح بالایی هستند که برای عموم مردم در دسترس هستند. آنها بر خلاف دامنه های کشوری (ccTLDs) که برای یک کشور خاص اختصاص داده شده اند، محدود به هیچ کشور یا منطقه خاصی نیستند.

gTLDs را می توان به دسته های مختلف از نظر آژانس طراحی جاسینا می توان تقسیم کرد.

۲. کشوری (ccTLDs)

دامنه های کشوری (ccTLDs)

دامنه های کشوری (ccTLDs) دامین های سطح بالایی هستند که برای یک کشور خاص اختصاص داده شده اند. آنها با دو حرف کد ISO 3166-1 alpha-2 کشور مطابقت دارند.

ccTLDs را می توان برای نشان دادن موقعیت جغرافیایی یا ملیت وب سایت استفاده کرد. همچنین می توان برای نشان دادن اینکه وب سایت برای یک مخاطب خاص، مانند افراد یا شرکت هایی که در یک کشور خاص زندگی می کنند، استفاده برد.

برخی از رایج ترین ccTLDs عبارتند از:

  • .us (ایالات متحده)
  • .uk (بریتانیا)
  • .ca (کانادا)
  • .au (استرالیا)
  • .nz (زلاند نو)
  • .de (آلمان)
  • .fr (فرانسه)
  • .jp (ژاپن)
  • .cn (چین)
  • .br (برزیل)

۳. خصوصی (sTLDs)

دامنه های خصوصی (sTLDs) دامین های سطح بالایی هستند که برای استفاده خصوصی یا سازمانی اختصاص داده شده اند. آنها بر خلاف دامین های عمومی (gTLDs) که برای عموم مردم در دسترس هستند، محدود به گروه یا سازمان خاصی هستند.

sTLDs را می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد، از جمله:

  • ایجاد شبکه های خصوصی
  • محافظت از اطلاعات حساس
  • ایجاد هویت سازمانی منحصر به فرد
  • تسهیل همکاری بین سازمان ها

برخی از رایج ترین sTLDs عبارتند از:

  • .intranet
  • .extranet
  • .corporate
  • .org
  • .edu
  • .gov

    تفاوت آن و URL

    تفاوت دامنه و URL

    اگرچه دامنه و URL (جنب یاب منبع جهانی) شباهت هایی دارند، اما متفاوت هستند. اگر بخواهیم به سادگی به این سؤال پاسخ دهیم که تفاوت بین این دو چیست، می توان گفت که URL به عنوان یک آدرس وب کامل عمل می کند و کاربران را به صفحه خاصی در یک وب سایت هدایت می کند و دامین بخشی از آن است.

    یک URL از یک پروتکل (Protocol)، یک دامنه (Domain) و یک مسیر (Path) تشکیل شده است. پروتکل نشان می دهد که آیا سایت دارای گواهینامه SSL است یا خیر.

    Path در URL ها تنها زمانی وجود دارد که کاربران بخواهند به صفحه خاصی در یک سایت هدایت شوند.

    تاثیر آن بر سئو سایت

    تاثیر دامنه بر سئو سایت

    دامنه، آدرس اینترنتی وب سایت شماست و می تواند بر سئو شما تأثیر بگذارد. در اینجا چند نکته در مورد نحوه انتخاب دامینی که به شما در بهبود سئو سایت شما کمک می کند آورده شده است:

    • از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود در نام خود استفاده کنید. این به موتورهای جستجو کمک می کند تا موضوع وب سایت شما را درک کنند و آن را در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط با شما رتبه بندی کنند.
    • از نام کوتاه و ساده استفاده کنید. این برای کاربران آسان تر است که نام شما را به خاطر بسپارند و تایپ کنند.
    • از نامی استفاده کنید که املای آن آسان باشد.
    • از نامی استفاده کنید که تلفظ آن آسان باشد.
    • از نام دامنه ای استفاده کنید که منحصر به فرد باشد. این به شما کمک می کند تا از رقبای خود متمایز شوید.
    • از نام مرتبط با برند خود استفاده کنید. اگر برندی دارید، مطمئن شوید که نام دامنه شما با برند شما مرتبط است.

    تفاوت آن با هاست چیست؟

    تفاوت هاست و دامنه

    بیایید به کلیشه اصلی این موضوع، آدرس خانه شما برگردیم. هاست یا میزبان نیز زادگاه شما در این آدرس است.

    برای اینکه بتوانید آپارتمان، ویلا، برج، خانه باغ و هر خانه مسکونی دیگری بسازید، باید زمین داشته باشید. همانطور که خانه شما نمی تواند آدرس داشته باشد، ساختن سرپناه بدون زمین خالی غیرممکن است.

    خدمات هاستینگ مشابه مشاوران املاک در دنیای اینترنت است. برای آماده سازی زمین برای ساخت خانه (قطعه) باید از خدمات آنها استفاده کنید. خدماتی که بسته به نیاز هر فرد می تواند بسیار متفاوت باشد.

    خرید و ثبت Domain وب سایت

    راهنمای خرید و ثبت دامنه وب سایت

    خرید و ثبت دامنه فرآیندی است که طی آن شما مالکیت یک نام مخصوص را به دست می آورید.

    وقتی نام دامینی را ثبت می کنید، به معنای این است که شما حق استفاده از آن نام را برای نشانی وب سایت خود دارید.

        برخی از این شرکت های معروف عبارتند از:

        0 پاسخ

        دیدگاه خود را ثبت کنید

        تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
        در گفتگو ها شرکت کنید.

        دیدگاهتان را بنویسید

        نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *