2

آیکون

2

آیکون چیست؟

آیکون ها نقش مهمی در طراحی گرافیک دارند و کمتر کسی با دنیای کامپیوتر، طراحی گرافیکی یا برنامه نویسی آشنایی دارد و معنای آیکون را نمی داند.

در این مقاله از آژانس طراحی جاسینا ابتدا یاد خواهید گرفت که آیکون چیست و چرا از آن استفاده می شود و سپس به سوالات متداول شما در مورد طراحی آیکون پاسخ خواهیم داد.

جستجوی گوگل نشان می دهد که کلمه Icon از کلمه یونانی eikόn (به معنای تصویر) گرفته شده است. در یونان باستان، این کلمه برای توصیف نقاشی های مسیح یا سایر شخصیت های مذهبی حکاکی شده روی چوب استفاده می شد.

اما امروزه اگر بخواهیم تعریفی سریع، آسان و واضح از یک آیکون از نظر دنیای دیجیتال ارائه کنیم، باید بگوییم:

آیکون یک نماد یا نمایش گرافیکی به شکل یک تصویر کوچک است که برای کمک به کاربر و دسترسی سریع او به نرم افزارها، برنامه ها، ابزارها، فایل ها و … ساخته می شود.

نقش آیکونها در طراحی

آیکون

آیکونها در طراحی نقش مهمی ایفا می کنند. آنها می توانند برای انتقال اطلاعات، ایجاد انسجام و زیبایی شناسی و بهبود تجربه کاربر استفاده شوند.

آیکون را می توان برای انتقال اطلاعات در یک فضای کوچک و متراکم استفاده کرد. این امر آنها را برای استفاده در رابط های کاربری (UI) و رابط های کاربری (UX) ایده آل می کند. به عنوان مثال، آیکون ها را می توان برای نشان دادن عملکردهای مختلف در یک برنامه تلفن همراه یا وب سایت استفاده کرد.

iconها همچنین می توانند برای ایجاد انسجام در یک طراحی استفاده شوند. با استفاده از آیکون های یکسان در سراسر یک طراحی، می توانید یک احساس وحدت و یکپارچگی ایجاد کنید. این می تواند به کاربر در درک بهتر طراحی و نحوه استفاده از آن کمک کند.

در نهایت از نظر آژانس طراحی جاسینا ، آیکون می توانند برای بهبود تجربه کاربر استفاده شوند. با استفاده از آیکون واضح و گویا، می توانید به کاربر در یافتن آنچه به دنبال آن است کمک کنید. آیکون می تواند به کاهش سردرگمی و بهبود رضایت کاربر کمک کند.

تفاوت بین آیکون و عکس 

بین آیکون و عکس چیست؟

آژانس طراحی جاسینا می گوید تصاویر دو نوع بیت مپ (متشکل از پیکسل) و بردار (متشکل از بردار) هستند که می توانند در فرمت های (BMP، PSD، GIF، JPEG، WMF …) ذخیره شوند.

همه این فرمت ها دارای ویژگی هایی هستند که به ما کمک می کند عکس ها را با هر اندازه و وضوحی ذخیره کنیم، اما آیکون ها با عکس ها متفاوت هستند و اندازه های استاندارد خاصی دارند (معمولا کوچک) و مهم ترین ویژگیشان ترانسپرنت (بدون پس زمینه) بودن آنها است.

چرا از آیکون استفاده می کنیم؟

از نظر تاریخی، اولین مجموعه از نمادهای رایانه تقریباً 37 سال پیش نشان داده شد. دانشمند کامپیوتر دیوید کانفیلد اسمیت و طراح گرافیک، نورمن لوید کاکس، که روی رابط کاربری گرافیکی Xerox Star 8010 کار می‌کردند، برای تسهیل تعامل کاربر با کامپیوتر و ساخت خلاقانه نمادهای گرافیکی که با اشیاء واقعی مرتبط هستند، به این فکر افتادند.

کاربر می تواند بین آیکونها ارتباط برقرار کند. این مبنایی برای ساخت اولین زبان بصری مشترک برای عصر دیجیتال شد. بعدها مایکروسافت و اپل از نشان ها در سیستم عامل های خود استفاده کردند و آنها را تبلیغ کردند.

تعامل آسانتر 

اگرچه امروزه سیستم‌های رایانه‌ای از نظر ظاهری دستخوش تغییراتی شده‌اند، عملکرد اصلی آنها بدون تغییر باقی می‌ماند، زیرا همچنان به دنبال همان هدفی هستند که برای آن طراحی شده‌اند.

اما در این بین تعامل ما با نرم افزار بسیار آسان شده است. آیکون ها نقش مهمی در تسهیل تعامل ما با کامپیوتر داشته اند.

چشم نواز اما تامل برانگیز

علاوه بر بحث در مورد مزایای آیکونها، این تصاویر کوچک به عنوان محرک های بصری عمل می کنند که برای نمایش سریعتر یک مفهوم و انتقال آن به نحوی که برای چشم دلپذیرتر است، استفاده می شود.

به عنوان مثال آژانس طراحی جاسینا معتقد است ,من ترجیح می‌دهم هنگام خرید در فروشگاه به صفحه نمایش به عنوان یکی از قفسه‌هایی که از کنار آن می‌گذرم نگاه کنم.

اگر محصولات به صورت رنگارنگ و چشم نواز چیده شوند، بلافاصله توجه من به آنها جلب می شود. گاهی حتی اگر به آن محصول نیاز نداشته باشم، علاقه مندم بدانم محتوای آن محصول چیست؟

همین امر در مورد آیکونها نیز صدق می کند، هر چه ظاهر آنها بهتر باشد، کاربر علاقه بیشتری به خیره شدن به آن و سپس درگیر شدن با آن پیدا می کند و این دقیقاً همان کاری است که ما می خواهیم آیکون ها انجام دهند.

فاوآیکن چیست و چه کاربردی در طراحی لوگو دارد؟

از نظر آژانس طراحی جاسینا : فاوآیکون نشان دهنده وب سایت شما هستند و تجربه کاربر را از شناخت برند و طراحی لوگو شرکت شما افزایش می دهند.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که صفحات زیادی را در مرورگر خود باز کرده اید و نمی دانید چرا به هر صفحه و از کدام سایت نیاز دارید.

اما اگر صفحات این وب سایت ها دارای favicon باشند، به راحتی می توانید متوجه شوید که این صفحات در مورد چیست و از کدام وب سایت هستند.

انواع مختلف

مختلف

اگر بخواهیم در آژانس طراحی جاسینا آنها را به طور کلی دسته بندی کنیم باید آنها را به دو دسته اصلی شطرنجی یا شطرنجی و لایه باز یا برداری تقسیم کنیم.

هر دوی این نوع ها یعنی وکتور و شطرنجی را می توان در فرمت های مختلف ذخیره کرد، هر فرمت ویژگی های خاص خود را دارد که اندازه و وضوح تصویر را تعیین می کند.

هر دو فرمت را می توانید از Flaticon.com دانلود کنید.

1. بیت مپ

ویرایش این آیکون ها سخت است و اگر آنها را ویرایش کنید مشخصا کیفیت آنها کاهش می یابد. بیت مپ ها یا بیت مپ ها به صورت نقطه ای ذخیره می شوند و ویرایش آنها بسیار دشوار است. بهتر است از فرمت های چند لایه برای فایل های ذخیره شده استفاده کنید.

2. وکتور یا لایه باز

با توجه به اینکه این نوع با فرمول های ریاضی شکل گرفته و ذخیره می شوند، در هنگام ویرایش کاهشی در کیفیت ایجاد نخواهد شد.

بنابراین کار با آنها بسیار روان و آسان خواهد بود. این آیکون ها در هر نرم افزاری قابل پیاده سازی هستند و نیاز به داشتن نرم افزار خصوصی دارند که معروف ترین آنها عبارتند از: ادوبی ایلوستریتور (Adobe Illustrator CS6) و ادوبی کورل دراو (CorelDRAW X5).