بازاریابی

ما توانستیم تعریف بازاریابی را در ۳۲ کلمه خلاصه کنیم.

اینها سخنان رابرت لوش، رئیس کمیته انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) پس از تلاش طولانی و مستمر برای ارائه تعریف جدیدی از بازاریابی در سال ۲۰۰۴ است.

بازاریابی حساسیت و حتی گزارش تعداد کلمات نشان می دهد که تعریف یک کلمه و به ویژه تعریف مدیریت آن چقدر می تواند مهم و حیاتی باشد.

همچنین به ما این امکان را می دهد که دقیقاً بدانیم به چه چیزی باید توجه کنیم و یادگیری را در اولویت قرار دهیم.

بازاریابی به انگلیسی (Marketing) به قدری کلمه گسترده ای است که طیف بسیار گسترده و متنوعی از موضوعات را در بر می گیرد (همانطور که قبلاً گفتیم چنین اصطلاحاتی اصطلاحات چتر نامیده می شوند).

در مورد چنین کلماتی مانند: بازاریابی ، تعریف صحیح اهمیت دو چندان می یابد.

مفهوم بازاریابی

بازاریابی

در حالی که تغییراتی در تاریخ مارکتینگ وجود داشته و دارد، تعریف بازاریابی و مارکتینگ نیز به طور مداوم تغییر کرده است.

در اینجا چند تعریف بازاریابی از آژانس طراحی جاسینا را با هم بررسی می کنیم:

  • انجمن بازاریابی آمریکا (AMA): مارکتینگ مجموعه‌ای از نهادها، فعالیت‌ها و فرایندهایی است که به خلق، ارتباط [اطلاع‌رسانی و کسب اطلاع]، تحویل و تبادل پیشنهادات (Offerings) مربوطند. مبادله‌هایی که برای مشتریان، کارفرما، شرکا و در مقیاس بزرگتر، جامعه، ارزشمند محسوب می‌شوند.
  • فیلیپ کاتلر: به گفته او فرایندی است که طی آن افراد و گروه‌ها نیازها و خواسته‌های خود را با ایجاد، ارائه و مبادله کالاها و خدمات، با یکدیگر برآورده می‌کنند.
  • جان مورفی: بازاریابی فرایندی است که طی آن ارزش برای مشتریان ایجاد می‌شود و از طریق روابط سودآور با آنها حفظ می‌شود.

مارکتینگ یک فرایند پویا است که در حال تغییر است. با ظهور فناوری‌های جدید و تغییرات در رفتار مصرف‌کنندگان، بازاریابان باید دائماً خود را با شرایط جدید وفق دهند.

پودر پروتئین پگاه - مشخصات ، قیمت و خرید محصول  تصویر وکتور (Vector) یا برداری چیست؟ و کاربرد آن

تعریف کاتلر

اگر حوصله جزئیات تعاریف دانشگاهی بازاریابی را ندارید، می توانید تعریف کاتلر از بازاریابی را بخوانید و به خاطر بسپارید.

یک تعریف ساده و زیبا از بازاریابی که می توان آن را کمی عملیاتی تر دانست.

فیلیپ کاتلر که کتاب مدیریت مارکتینگ او منبع و مرجع معتبر جهانی برای آموزش بازاریابی است، مارکتینگ را اینگونه تعریف می کند:

بازاریابی علم و هنر شناسایی، ایجاد و ارائه ارزش برای رفع نیازهای یک بازار هدف و در عین حال ایجاد سود است.

مارکتینگ نیازها و خواسته های برآورده نشده را تشخیص می دهد. بازار آنها را تعریف می کند، اندازه آن بازار را اندازه می گیرد و سود بالقوه آن را تخمین می زند.

همچنین تعیین می کند که کدام بخش از بازار را می تواند به بهترین نحو ارائه دهد. و سپس محصولات و خدمات مرتبط را توسعه و ترویج می دهد.

جایگاه برندسازی و تبلیغات در تعریف بازاریابی به چه صورت است؟

کسانی که علاقه و تعصب خاصی نسبت به برندسازی و تبلیغات دارند ممکن است تعجب کنند که چرا این دو حوزه مهم در تعریف بازاریابی ذکر نشده است.

در پاسخ از آژانس طراحی جاسینا، شکی نیست که برندسازی و تبلیغات بخشی از مدیریت بازار است.

اما این دو مفهوم تحت عنوان ارتباطات قرار می گیرند. به عبارت دیگر، تبلیغات و برندسازی مربوط به برقراری ارتباط با مشتری (یا بازار هدف) و ارسال پیام در مورد ویژگی های کسب و کار، محصولات و ارزش پیشنهادی آن به مشتری است.

آیا فروش بخشی از مارکتینگ است؟

گاهی اوقات اصطلاح بازاریابی به قدری گسترده استفاده می شود که شامل فروش نیز می شود.

پودر پروتئین پگاه - مشخصات ، قیمت و خرید محصول  پودر پروتئین شیر پگاه چیست؟

اما اگر بخواهیم دقیق باشیم، بهتر است فروش را جدا از مارکتینگ در نظر بگیریم.

در کتب ماکتینگ معمولاً وقتی اشاره مختصری به فروش می شود بیشتر مربوط به سیستم فروش است نه فروش.

کاتلر در کتاب مارکتینگ بیش از هشتصد صفحه ای خود، بحث فروش را تنها به عنوان یک موضوع فرعی در پایان فصل «ارتباطات» مطرح کرده است.

وقتی سیستم فروش را به طور جداگانه ذکر می کنیم، ارجاعات بسیار کمی به آن می شود. بحث فروش شخصی و آموزش فروش در کتاب او باقی مانده است.

بنابراین به نظر می رسد که فروش به جای مدیریت مارکتینگ به عنوان زیرمجموعه ای از مذاکره بهتر دیده می شود.

بازاریابی در اینستاگرام

بازاریابی در اینستاگرام (Instagram Marketing) یکی از انواع بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی است که در آن با استخدام ادمین اینستاگرام دورکاری برای تبلیغ یک برند استفاده می‌شود.

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان است که بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد.

بنابراین در اولین فرصت برای استخدام ادمین اینستاگرام دورکاری با آژانس طراحی جاسینا تماس بگیرید.

این شبکه اجتماعی به برندها و کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کرده، آگاهی از برند و میزان فروش را افزایش دهند.

بازاریابی در اینستاگرام شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های ادمین اینستاگرام می‌شود، از جمله:

  • ایجاد یک حساب کاربری تجاری در اینستاگرام
  • تولید محتوای جذاب و مرتبط با مخاطب هدف
  • استفاده از هشتگ‌ها برای افزایش دیده شدن محتوا در بازاریابی در اینستاگرام
  • تعامل با مخاطبان
  • برگزاری مسابقات و هدایا
  • استفاده از تبلیغات هدفمند
پودر پروتئین پگاه - مشخصات ، قیمت و خرید محصول  هاست چیست؟ معرفی هاست و انواع آن به زبان ساده + نکات مهم

برای موفقیت در بازاریابی در اینستاگرام، ادمین اینستاگرام باید یک استراتژی مشخص داشته باشد.

این استراتژی باید اهداف کسب‌وکار، مخاطب هدف و بودجه کار را در بازاریابی در اینستاگرام نظر بگیرد.

چگونه در اینستاگرام بازاریابی کنیم؟

  • برای بازاریابی در اینستاگرام هدف خود را در بازاریابی مشخص کنید. قبل از شروع هر کاری، باید هدف خود از استخدام ادمین اینستاگرام دورکاری و مارکتینگ در اینستاگرام را مشخص کنید. آیا می‌خواهید آگاهی از برند خود را افزایش دهید؟ فروش خود را افزایش دهید؟ یا روابط خود را با مشتریان بهبود بخشید؟
  • مخاطب هدف خود را بشناسید. چه کسانی هستند؟ چه چیزی را دوست دارند؟ چه چیزی برای آنها مهم است؟ شناخت مخاطب هدف به شما کمک می‌کند محتوای مناسب را برای آنها تولید کنید.
  • محتوای جذاب و مرتبط تولید کنید. محتوای شما باید جذاب و مرتبط با مخاطب هدف باشد تا توجه آنها را جلب کند. از تصاویر و ویدیوهای باکیفیت استفاده کنید و محتوای خود را به صورت منظم منتشر کنید.
  • از هشتگ‌ها استفاده کنید. هشتگ‌ها به مخاطبان کمک می‌کنند محتوای شما را پیدا کنند. از هشتگ‌های مرتبط با کسب‌وکار خود و محصولات یا خدمات شما استفاده کنید.
  • با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. پاسخ به نظرات و سوالات مخاطبان نشان می‌دهد که شما به آنها اهمیت می‌دهید. از نظرسنجی‌ها و مسابقات برای تعامل با مخاطبان استفاده کنید.
  • از تبلیغات هدفمند استفاده کنید. تبلیغات هدفمند به شما کمک می‌کند محتوای خود را به افرادی که بیشترین احتمال تعامل با آن را دارند نشان دهید.

با پیروی از این نکات می‌توانید با استخدام ادمین اینستاگرام دورکاری از آژانس طراحی جاسینا، بازاریابی در اینستاگرام را به یک ابزار موثر برای رشد کسب‌وکار خود تبدیل کنید.

8 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *