خوانایی

خوانایی (به انگلیسی: readability) نشان می دهد که خواندن و درک نوشتار چقدر آسان است. متن خوانا متنی است که خواننده می تواند آزادانه آن را بخواند و به راحتی معنای آن را بفهمد.

طبق اظهارات متخصصان آژانس طراحی جاسینا عوامل مختلفی بر خوانایی متن تأثیر می‌گذارند، از جمله:

  • استفاده از زبان ساده و واضح
  • ساختار منطقی
  • اجتناب از کلمات و عبارات پیچیده و مبهم
  • استفاده از علائم نگارشی مناسب
  • استفاده از فونت و اندازه قلم مناسب
  • استفاده از حاشیه و فاصله مناسب

تاریخچه خوانایی

در سال ۱۹۲۳ اولین فرمول اندازه گیری خوانایی معرفی شد و اندکی بعد با استقبال ناشران بیش از ۲۰۰ فرمول با اجزای مختلف ظاهر شد.

این فرمول ها نیز مورد انتقاد قرار گرفته اند و در نتیجه ترکیب این ایده ها، آزمون های نزدیک، عوامل غیر متنی، مفهوم کارایی خواندن، تراکم متن، سطح بندی متن و فرمول های خوانایی جدید ارائه شده است. 

 

کاربرد خوانایی

کاربردهای خوانایی

به گفته طراحان آژانس طراحی جاسینا خوانایی کاربردهای زیادی دارد، از جمله:

  • درک و فهم آسان متن توسط مخاطب: متنی که خوانا باشد، از زبان ساده و واضح استفاده می‌کند، ساختار منطقی دارد و از کلمات و عبارات پیچیده و مبهم اجتناب می‌کند. این امر باعث می‌شود که مخاطب بتواند متن را به راحتی درک و فهم کند.
  • افزایش بهره‌وری مخاطب: متنی که خوانا باشد، زمان کمتری برای درک و فهم نیاز دارد. این امر باعث می‌شود که مخاطب بتواند زمان بیشتری را صرف فعالیت‌های دیگر کند.
  • کاهش سردرگمی و گیجی مخاطب: متنی که خوانا نباشد، می‌تواند باعث سردرگمی و گیجی مخاطب شود. این امر می‌تواند پیام را به درستی منتقل نکند و مخاطب را از ادامه خواندن متن منصرف کند.
  • افزایش رضایت مخاطب: متنی که خوانا باشد، باعث رضایت مخاطب می‌شود. مخاطب وقتی متن را به راحتی درک و فهم کند، احساس بهتری نسبت به آن خواهد داشت.

    دلیل اهمیت خوانایی

    در مقایسه با سال های گذشته، گوگل توانسته است پیشرفت چشمگیری در درک آنچه کاربر به دنبال آن است و نمایش نتایج نزدیک به موضوع مورد نظر خود داشته باشد.

    الگوریتم های گوگل بسیار شبیه رفتار کاربران واقعی هستند و سعی می کنند متن را مانند یک انسان بخوانند.

    اگر کاربران بخواهند متن را بخوانند، معمولا ابتدا به سراغ عناوین و زیرعنوان ها و اولین جملات پاراگراف ها می روند تا در یک نگاه به محتوای کلی متن پی ببرند.

    گوگل سعی کرده است تا از این گونه رفتار کاربران الگوبرداری کند و الگوریتم های خود را بر اساس آن توسعه دهد.

    راهکارهای مهم برای افزایش خوانایی

    راهکارهای مهم برای بهبود خوانایی متن

    اکنون که در مورد اهمیت خوانایی در قسمت قبلی این مقاله از آژانس طراحی جاسینا خوانده اید، متوجه شده اید که حتی می تواند برای بهبود محیط سئو سایت شما موثر باشد، بنابراین احتمالاً تعجب می کنید که از چه عواملی می توانید برای بهبود خواندن پست های پیام استفاده کنید.

    اقدامات مثبتی انجام داد در اینجا آژانس طراحی جاسینا به برخی از این عوامل اشاره می کند:

    جملات کوتاه، ساده و مفهومی

    برای مخاطبان شما مهم است که از جملات خیلی طولانی پرهیز کنند، به عبارت دیگر، خواننده محتوا در مواجهه با جملات طولانی خسته و بی حوصله می شود.

    بنابراین می توان نکته ای را برای انتقال مفهوم در قالب جمله در نظر گرفت، ایجاز، سادگی و معنای جمله را رعایت کرد.

    چند کلمه کوتاه و سخت

    به عنوان یک نویسنده محتوای آنلاین، سعی نکنید از کلمات سنگین و عجیب و غریب استفاده کنید.

    برخی از نویسندگان محتوا بر این باورند که هر چه کلمات پیچیده و پیچیده‌تری را به کار می‌برند، محتوای آن‌ها دشوارتر می‌شود.

    به عبارت دیگر محتوای آنها حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر به نظر می‌رسد. این می تواند یک اشتباه بزرگ و استراتژیک باشد که به شما توصیه می کنیم مرتکب آن نشوید.

    نقش پاراگراف های کوتاه در مطلب

    هر نویسنده محتوا می داند که فلسفه وجودی یک پاراگراف این است که در خلال پاراگراف یک موضوع میانی مرتبط با اصل داستان شروع می شود و در طی این پاراگراف تکلیف آن مشخص می شود.

    حال، اگر پاراگراف را خیلی طولانی کنیم، ممکن است به این دلیل باشد که نتوانستیم موضوع را به درستی منتقل کنیم. پس این تمدید می تواند یک لحظه منفی باشد که مخاطب را دفع کند.

    تیترهای توضیحی و جذاب

    همچنین بسیار واضح است که برای آن دسته از نویسندگانی که دوست دارند وقتی یک مخاطب یا کاربر متنی را که توسط آنها نوشته شده است، تحسین کنند و بیشترین لذت را از خواندن متنی که در مقابل خود دارند، چقدر خواهد بود.

    بنابراین قطعاً برای یک نویسنده در تولید محتوا هنر است که بتواند عناوین قانع کننده ای بنویسد تا خواننده را ترغیب به ماندن و خواندن هر چه بیشتر کند.

    فونت های خاص و جذاب 

    فونت‌های خنده‌دار حواس‌تان را پرت می‌کنند، بنابراین از آن‌ها استفاده نکنید، مگر اینکه برای هدف خاصی از آنها استفاده کنید. اندازه قلم، فاصله بین خطوط و عرض پاراگراف همگی فاکتورهای مهمی برای خواندن هستند.

    به گفته کارشناسان، یک قانون طلایی برای اندازه کامل font وجود دارد: برای خواندن متن روی صفحه، نیازی به خم شدن نیست.

    می توانید از فونت های خاص و منحصرد به فرد آژانس طراحی جاسینا در سایت استفاده کنید و جذابیت متن خود را ده برابر افزایش دهید.

    اهمیت خوانایی در طراحی گرافیک

    اهمیت خوانایی در طراحی گرافیک

    خوانایی در طراحی گرافیک اهمیت زیادی دارد. در طراحی گرافیک، متن اغلب برای انتقال پیام یا ارائه اطلاعات استفاده می‌شود.

    اگر متن خوانا نباشد، نمی‌تواند پیام را به درستی منتقل کند و تأثیر مورد نظر را بر مخاطب نخواهد داشت.

    عوامل مختلفی بر خوانایی متن در طراحی گرافیک تأثیر می‌گذارند، از جمله:

    • انتخاب فونت مناسب: فونت باید خوانا و قابل‌خواندن باشد.
    • انتخاب اندازه قلم مناسب: اندازه قلم باید به اندازه‌ای باشد که بتوان آن را به راحتی خواند.
    • استفاده از رنگ مناسب: رنگ متن باید در تضاد با رنگ پس‌زمینه باشد تا خوانا باشد.
    • استفاده از فاصله مناسب: فاصله بین خطوط و فاصله بین کلمات باید به اندازه‌ای باشد که خوانایی متن را بهبود بخشد.
    • استفاده از فضای خالی مناسب: فضای خالی باید به اندازه‌ای باشد که متن قابل‌خواندن و قابل‌فهم باشد.
    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *